با یکدیگر نکاتی را مطالعه می کنیم تا متوجه شویم، تغییر سیستم آنچلوتی تا چه اندازه بر بهبود عملکرد ستاره های خط حمله اش تاثیر گذار بوده است.  

روبرت لواندوفسکی، مهاجم لهستانی تیم فوتبال بایرن مونیخ آلمان، سال گذشته پس از زدن  5 گل در 9 دقیقه در بازی برابر وولفسبورگ یک شب رویایی را پشت سر گذاشت؛ لوا پس از این اتفاق در گفتگو با بیلد گفته بود این اتفاق فوق العاده خاص بوده و هر بازیکنی خیلی سخت می تواند این اتفاق را در چند مرتبه تکرار کند.

به نقل از bleacherreport لوا در این مورد درست می گفت؛ در بازی این هفته برابر وولفسبورگ باز هم بایرن 5 مرتبه موفق به گلزنی شد، اما این شب برای لواندوفسکی، مثل سال گذشته و عملکرد خارق العاده او زیر نظر پپ گواردیولا نبود؛ هر چند این برد نشانگر پیشرفت قابل توجه تیم کارلتو بود؛ در این بازی لواندوفسکی با زدن دو گل باز هم در ترکیب تیمش درخشید، اتفاقی که پس از مدت ها باعث شد تمام مدافعان بوندسلیگا بار دیگر نگران مواجه شدن با ماشین گلزنی لهستانی شوند!

لواندوفسکی پس از ضربه ایستگاهی چشم نوازی که برابر اتلتیکو مادرید به ثمر رساند، با به دهان گرفتن انگشت و قرار دادن توپ زیر لباسش اعلام کرد که همسرش، آنا، باردار است و این اتفاق شاید باعث شده لواندوفسکی، پس از مدت ها به آن لوای همیشگی تبدیل شده باشد و بازگشتی قدرتمندانه به ترکیب تیمش داشته باشد؛ این بازگشت در حالی رقم خورد که لوا در بوندسلیگا شروعی فوق العاده داشت، هت تریک در دیدار برابر وردربرمن و زدن دو گل در دو بازی بعدی، این نوید را به هواداران مونیخی می داد که لوا به دنبال زدن بیش از 30 گل (رکورد فصل قبلش که در پی آن، آقای گل بوندسلیگا شد) می باشد؛ اما این درخشش ادامه نداشت و مهاجم و کاپیتان تیم ملی لهستان، در 9 دیدار بعدی، تنها 2 بار برای تیمش گلزنی کرد! اتفاقی که خیلی ها آن را به سیستم 3-3-4 کارلو آنچلوتی مربوط می دانستند!

در این سیستم، هم تیمی ها به سختی برای لوا موقعیت سازی می کردند و او نیز به دلیل هماهنگ نشدن با این سیستم به ندرت توانست برای خودش فضاسازی کرده و ایجاد موقعیت کند! اما کارلتو تصمیم به تغییر سیستم داده و ناگهان همه چیز تغییر کرد! پنج گل  در سه بازی با سیستم جدید، لذت بردن بیشتر از بازی و موفقیت بیشتر، نتیجه تصمیم جدید کارلتو بود.

دنبال کردن شوت آرتورو ویدال و بودن در جای درست، در تایمی دقیق، بار دیگر نمایی از لواندوفسکی قدیمی بود، استفاده از ریباند ها در دقیق ترین زمان ممکن، دنبال کردن توپ تا آخرین لحظه و جستجو کردن فرصت گلزنی، از موقعیت های مرده! گل دوم او نیز مشابه با همین گل بود، اما با هوشیاری و تیزهوشی بالا، درست در لحظه مناسب روی شوت مولر اثر گذاشت تا با تغییر جهت وارد دروازه وولفسبورگ شود.

لواندوفسکی، در بازی برابر گرگ ها، عملکردی چشم نواز داشت، به طوریکه بارها و بارها به کناره های زمین متمایل می شد و در درگیری های تن به تن شرکت می کرد و همین باعث شده بود، روبن و ریبری، فضای بیشتری برای نفوذ داشته و در امر ایجاد موقعیت بهتر عمل کنند.

پس از برد برابر اتلتیکو، آنچلوتی، در کنفرانس خبری در مورد خوشحالی بعد از گل لوا نیز گفت:

“پدر شدن، مسئولیت پذیری به بار می آورد؛ این اتفاق می تواند به لوا کمک زیادی کند و باعث شود در آینده با کیفیت و انگیزه بیشتری در میدان حاضر شود.
 

لواندوفسکی، نیز معتقد است سیستم جدید بیشتر به کار تیمش می آید و در این مورد می گوید:

“در سیستم جدید، تیم موقعیت های بیشتری ایجاد می کند و این می تواند شانس بازیکنان برای گلزنی را افزایش دهد؛ اکنون ما بیشتر از مرکز به سمت دروازه حریف حمله می کنیم و اینکه توماس (مولر) پشت سر من در حمله ها شرکت می کند، شانس ما را برای گلزنی افزایش داده و این باعث بالاتر رفتن کیفیت بازی وی نیز شده است.
 

می توان گفت، قطعا این درخشش مولر و لوا، قضا و قدر یا اتفاق نبوده است، اکثر قریب به اتفاق کارشناسان می گفتند که مولر در ترکیب 3-3-4 اسیر شده است و با بازی گرفتن از او در کناره های میدان عملا از او مثل یک بازیکن معمولی بازی گرفته می شد، اما این تغییر سیستم خیلی زود ورق را برای زوج لواندوفسکی - مولر که پیش از این نیز مدت ها زیر نظر پپ گواردیولا، عملکردی خارق العاده داشتند برگرداند.

بازی برابر ماینتس، نقطه عطف مولر در این فصل بود و عملکردش با بازی های گذشته حسابی فرق کرده بود، با نزدیک تر شدنش به مرکز خط حمله بایرن، عملکرد بهتری را به نمایش گذاشت و اما تکمیل کننده این درخشش، عملکرد درخشانش در بازی برابر وولفسبورگ بود  که این عملکرد، منتج به شکستن رکورد منفی اش، یعنی عدم گلزنی در بوندسلیگا شد!

مولر در این مورد می گوید:

“من قبل ازشروع بازی با رومنیگه شرط بستم که در این بازی هم گلزنی نخواهم کرد! شرطی منفی علیه خودم، ولی این اتفاق افتاد و من قرضم را به او دادم و همین باعث شد که رومنیگه حسابی خوشحال شود!
 

همانند لواندوفسکی، تغییر سیستم جدید بایرن حسابی عملکرد مولر را نیز تحت تاثیر گذاشته است، به طوریکه او در سه بازی قبل تنها پنج مرتبه سانتر موفق داشت ولی در بازی برابروولفسبورگ او یک تنه 5 مرتبه این کار را انجام داد؛ ضمن اینکه تا پیش از دیدار برابر ماینتس و تغییر سیستم دادن آنچلوتی، درصد پاس های موفق مولر حدود 60 درصد بود، اما در بازی برابر ماینتس این درصد به 70 و در بازی برابر وولفسبورگ، این عدد به 78 رسید!

مولر در مورد شکستن این رکورد منفی می گوید:

“اتفاق بزرگی نیست که بگویم، دنیا را تحت تاثیر قرار داده است! ولی از این بابت خوشحالم، من همیشه برای موفقیت و گلزنی تیمم تلاش می کنم ولی از اینکه در گلزنی به بن بست رسیده بودم اصلا عصبی نبودم و سعی می کردم آرامشم را در ترکیب تیم حفظ کنم؛ من اکنون گلزنی کرده ام و پس از شکست لایپزیش، اکنون ما صدرنشین جدول هستیم و امیدواریم در بازی های پیش رو تا قبل از تعطیلات نیز عملکردی موفق داشته باشیم، تا با خوشحالی کامل به استقبال تعطیلات کریسمس برویم.